PRODUKTY ML SYSTEM: | |
---|---|
MODUŁY FOTOWOLTAICZNE DACHOWE Z FUNKCJĄ GRZEWCZĄ | 5 145 m2 |
MODUŁY FOTOWOLTAICZNE ŚWIETLIKA DACHOWEGO | 1 012 m2 |
MODUŁY FOTOWOLTAICZNE ŚWIETLIKA DACHOWEGO Z FUNKCJĄ PODŚWIETLENIA | 1 436 m2 |
ZESTAWY SZKLANE ŚWIETLIKA DACHOWEGO Z FUNKCJĄ PODŚWIETLENIA | 2 416 m2 |
ZESTAWY SZKLANE ŚWIETLIKA DACHOWEGO | 2 105 m2 |
CAŁKOWITA POWIERZCHNIA: | 12 100 m2 |
CAŁKOWITA MOC INSTALACJI FOTOWOLTAICZNEJ : | 1,1 MWp |
Oliwia Dec-Wolszczak i Marcin Wolszczak, DWAA Architekci
Impulsami do przebudowy stacji Warszawa Zachodnia była potrzeba zwiększenia komfortu, bezpieczeństwa oraz dostępności dla podróżnych, a także zwiększenie przepustowości stacji, optymalizacja kosztów energii i zwiększenie efektywności.
Od początku proponowaliśmy inwestorowi, aby wykorzystał na stacji źródła odnawialnej energii. Przygotowaliśmy analizy ekonomiczne, które wskazywały jak duże oszczędności zyska inwestor.
Architektura stacji Warszawa Zachodnia musi charakteryzować się ponadczasowością, obiekty i budynki kolejowe powinny służyć kilku pokoleniom i jednocześnie być wyjątkowe, indywidualne i charakterystyczne dla kolei. Architektura kolei to z jednej strony sztuka, a z drugiej strony „marka”, bo stacja Warszawa Zachodnia to inwestycja na skalę światową.
Największa w Europie instalacja BIPV o powierzchni 12 000 m2 i mocy 1.1 MWp pozwala zaoszczędzić 650T emisji CO2 rocznie.
Stacja Warszawa Zachodnia z uwagi na swoją strategiczną lokalizację, jest jedną z największych stacji w Polsce pod względem ruchu pasażerskiego i ilości przejeżdżających pociągów. Stacja posiada 8 peronów i obsługuje zarówno pociągi krajowe, międzynarodowe jak i aglomeracyjne. Razem z przyległym dworcem autobusowym PKS tworzy warszawski zachodni węzeł komunikacyjny. Stacja jednak od wielu lat wymagała remontu, dostosowania do zwiększającej się ilości podróżnych, dostosowania do osób z niepełnosprawnościami, a także dostosowania do nowoczesnych technologii sterowania ruchem kolejowym. Potrzebne było nadanie nowego impulsu dla tego miejsca.
Zastosowane rozwiązania BIPV produkują około 30 % energii potrzebnej do obsługi całego kompleksu komunikacyjnego.
Sylwester Korzeniak
Dyrektor ds. Projektów ML System
Stacja Warszawa Zachodnia to jeden z ważniejszych projektów realizowanych przez ML System w Polsce. Dla potrzeb tej inwestycji wyprodukowaliśmy kilkaset modułów fotowoltaicznych o zróżnicowanych wymiarach i kształtach, w technologii bezramkowej - szkło/szkło, z funkcją podświetlenia. Moduły zainstalowane zostały na dachu peronów oraz w przeszkleniach dachowych. Dla połaci północnej świetlików dostarczyliśmy nieaktywne wypełnienia ze szkła bezpiecznego, posiadające także podświetlenie . Dzięki podświetleniom połacie północne oraz południowe po zmroku dają spójny efekt wizualny. Moduły umieszczone na dachu wyposażyliśmy w funkcję grzewczą, usuwającą oblodzenie i śnieg.
Jak zawsze, naszym celem było spełnienie wytycznych projektowych, a opracowane i wykonane przez nas indywidualne rozwiązania zapewniły oczekiwaną estetykę oraz wymagane parametry techniczne. Zamierzony efekt architektoniczny został osiągnięty, a dodatkowo obiekt stał się elektrownią produkującą darmowy prąd, co jest niezwykle istotne biorąc pod uwagę skalę obiektu, jego wpływ na środowisko, a także oszczędności eksploatacyjne dla Inwestora.
Wytyczne inwestora wymagały zadaszenia ośmiu peronów w co najmniej 75% . W rezultacie powstał dach o powierzchni 35 tyś. m2. Ta powierzchnia została efektywnie wykorzystana dla zainstalowania zintegrowanych z budynkiem urządzeń fotowoltaiki BIPV, dostarczonych przez ML System.
Zastosowane rozwiązania fotowoltaiczne zamontowane w przeszkleniach dachowych peronów oraz na dachu peronów produkują około 30 % energii potrzebnej do obsługi całego kompleksu komunikacyjnego.
Zainstalowany System Zarzadzania Energią posiada skomunikowanych ponad 150 urządzeń w komunikacji równoległej, gromadzi i przechowuje dane z 5000 punktów pomiarowych.
Instalacja fotowoltaiczna zintegrowana z budynkiem składa się z modułów BIPV zintegrowanych w świetlikach oraz modułów BIPV zainstalowanych na dachach dworca. Moduły BIPV zabudowane w świetlikach fotowoltaicznych posiadają dodatkową funkcję iluminacji w szkle. Moduły BIPV posiadają dodatkową funkcję automatycznego odśnieżania. Systemem iluminacji oraz auto-odśnieżania nadzorują wykonawczo sterowniki PLC oraz są zarządzane decyzyjnie przez EMS (Energy Management System, tzw. System Zarządzania Energią). System EMS, prod. MLSYSTEM zarządza i steruje instalacją fotowoltaiczną, instalacją auto-odśnieżania, instalacją iluminacji modułów świetlika. System EMS, prod. MLSYSTEM obejmuje zarządzanie ośmioma peronami jednocześnie w aspekcie fotowoltaiki. System EMS, prod. MLSYSTEM będzie pełnił rolę systemu nadzorczego w przypadku awarii systemu BMS. System EMS został zabudowany na serwerze redundantnym, zwirtualizowanym. System EMS, prod. MLSYSTEM posiada moduł dostępu z poziomu przeglądarki Internetowej oraz auto-backup.
System EMS posiada skomunikowanych ponad 150 urządzeń w komunikacji równoległej, co przekłada się na ~5tyś punktów danych gromadzonych i archiwizowanych jednocześnie. Wizualizacja obejmuje ponad 100 dashboardów dotyczących różnych aspektów działania instalacji.